2017/01/05

CSAK1PERC: Tíz év


Enikő dermedten állt az ajtó előtt. Végtelennek tűnő percek teltek el, amíg képes volt annyira erőt venni magán, hogy belépjen a szülői házba. Tíz éve… Tíz éve már, hogy utoljára itt járt, tíz éve, hogy az apja üvöltözve kergette ki a szobából, az udvarról, az utcára dobálva utána a bőröndjeit. Pedig nem csinált ő semmi rosszat – csak otthagyta az egyetemet, mert a követelmények meghaladták a képességeit, arról nem is beszélve, hogy soha nem is akart ügyvéd lenni. Apja emiatt olyan haragra gerjedt, hogy szabályosan kitagadta a családból. Enikő hiába próbált közeledni felé, - apja szívét még az unoka érkezése sem lágyította meg - újra és újra elutasításra talált. Így aztán a nő feladta.
-        -  Szia, Apa! – lépett be végre az ajtón erőltetett mosollyal az arcán.
A férfi az ablak előtti fotelban ült, lassan leengedte az újságot, amit olvasott – rezzenéstelen arccal nézve lányára.
-         - Jöttem, ahogy tudtam…
-        -  Igen, tíz évedbe telt… - jegyezte meg a férfi szemrehányóan.
Enikő körülnézett: mintha el sem telt volna az az évtized – ugyanazok a bútorok, ugyanazok a terítők, képek, nippek. Levetette a kabátját. Hófehér selyemblúzát óvatosan megigazította.
-         - Anya, hogy van? – kérdezte elcsukló hangon.
-         - Számít Neked? Nem hinném…
-       -   De apa… Én…
-        -  Igen Te?! Már három hete, hogy szóltam: baj van…
-        -  Igen, de én…
-        -  Nincs de! Anyád agyvérzést kapott, s Te nem jöttél rögtön haza… Tudod mennyire várt rád? El tudod Te azt képzelni, milyen fájdalmas volt ez neki? – a férfi felemelkedett a fotelból, majd idegesen járkálni kezdett.
-         - De én nem tudtam jönni, mert…- dadogta Enikő, de nem tudta folytatni, mert az apja közbevágott:
-         - Ne keress nekem kifogásokat… Erre nincs magyarázat! Hiába titkolózott az anyád – én tudom, hogy az elmúlt években már tartottátok a kapcsolatot egymással: titokban tartott telefonok, e-mailek, sőt évente két-három alkalommal még találkoztatok is…
Enikő nem tagadta – valóban találkoztak, sok kellemes órát töltve együtt. Anyja sokszor megpróbált békítő bíróként fellépni – de hiába, apja hajthatatlanságával, és makacsságával még ő sem bírt.
-        -  Ezért nem értem miért nem jöttél… vagyis tudom: engem akartál megbüntetni vele!
Mindketten hallgattak.
-        -  Mikor látogathatom meg? Melyik kórházban van? – szólalt meg először Enikő.
Az apja – a nő legnagyobb megdöbbenésére gúnyosan felkacagott.
-                  -Látogatni? Kórházban? Anyádat két nappal ezelőtt eltemettük…
Enikő elsápadt a hír hallatán, lábai rogyadozni kezdtek, le kellett ülnie.
-                         - De én… De nekem… Én… - forogni kezdett vele a világ.
Fulladozva zokogott… Nem akarta elhinni – az édesanyja meghalt, eltemették anélkül, hogy neki szóltak volna. Pedig mennyi mindent megtett annak érdekében, hogy minél hamarabb hazajöhessen. A köhögési roham váratlanul tört rá… Alig kapott levegőt… Két tenyerét szorosan a hasára tette, így próbálva csillapítani a rázkódást.
-            -    Ne hisztériázz már! Késő minden könnyért! Hálátlan vagy, és önző – dörögte a férfi kíméletlenül, majd hirtelen elhallgatott.
Rémülten nézte a lánya fehér selyemblúzán éles kontrasztként terjedő vérfoltot.
-         - Enikő! Mi van veled? Mi ez?  - lépett oda hozzá kétségbeesetten.
-         - Lehet szétnyílt a sebem… Két hete megműtöttek… Gyomorrákom van… Nem tudtam hamarabb jönni, mert komplikációk léptek föl – most is lázas vagyok még, de saját felelősségemre otthagytam a kórházat… Nem tudom mi lesz velem… Mi lesz a kisfiammal, Kristóffal? Miért halt meg anya??? – hadarta, majd újra sírni kezdett.
-      -    Nem lesz semmi baj… Ne sírj kicsim… Minden rendbe jön… Ketten mindent megoldunk majd- ölelte át az édesapja, miközben könnyek görögtek végig az arcán.

A férfi dermedten állt a műtő előtt… 
Tíz év… Tíz elpazarolt értékes év. 
Miért is kellett ahhoz ennyi veszteség, hogy legyűrje a csökönyösségét?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése